Het e-consult bespaart tijd, vergroot de flexibiliteit en maakt laagdrempelig contact met patiënten mogelijk. Maar hoe richt je het goed in, en hoe zorg je dat patiënten het op de juiste manier gebruiken? Huisarts Bart Timmers, mede-eigenaar van een groepspraktijk, deelt zijn ervaring. Lees meer over ‘Het e-consult is voor mij onmisbaar’
Bijna 90% van de huisartsenpraktijken zet het e-consult in. Niet zo gek, want het e-consult bespaart tijd, vergroot de flexibiliteit en maakt laagdrempelig contact met patiënten mogelijk. Toch weten veel patiënten nog niet goed hoe zij het moeten gebruiken. Deze animatie geeft uitleg. Lees meer over Animatie geeft patiënt uitleg over e-consult
In het St. Antonius Ziekenhuis in Woerden werken huisartsen Marie Annet Vollebregt en Sharon Breedveld-Rico vanuit hun praktijk De Hogewoerd aan een nieuwe manier van zorg verlenen. Geen lange wachtrijen aan de telefoon, maar digitale triage als uitgangspunt. Lees meer over Digitale triage: pionieren met visie en lef
De zorg digitaliseert in rap tempo. Ook in de apotheek is die ontwikkeling voelbaar. Ebian Brill, apotheker in Groningen, ziet het als een kans. “Met de komst van de Service-Apotheek-app hebben we niet mínder contact met patiënten, maar juist andersoortig contact. En dat blijkt veel effectiever.” Lees meer over De balans tussen digitale en persoonlijke zorg
Vier huisartsenpraktijken in de Gelderse regio Malden* begonnen eind 2024 met een digitaal inloopspreekuur voor patiënten. Praktijkmanager Franca Gerrits vertelt wat de aanleiding daarvoor was en hoe je de organisatie van zo’n inloopspreekuur aanpakt. Lees meer over Zo ondersteunen huisartsenpraktijken hun patiënten bij digitale zorgvragen
Houd jij je in je werk bezig met het ondersteunen van patiënten/cliënten bij digitale zorg? Of wil je er meer van weten? Vliegwiel maakte een overzichtelijk document waarin zorgaanbieders laten zien hoe zij op verschillende wijze patiëntondersteuning organiseren. Lees meer over 7 voorbeelden van patiëntondersteuning bij digitale zorg
Er zijn in ons land zo’n 3,5 miljoen mensen niet digitaal vaardig. Zij missen hierdoor eerlijke kansen, om gebruik te maken van digitale zorg. Hoe ondersteun je hen zodat zij toch mee kunnen in bijvoorbeeld het online patiëntenportaal? Een mooi initiatief is de Helpdesk Digitale Zorg. Lees meer over Helpdesk Digitale Zorg geeft laagdrempelige ondersteuning aan patiënt
Hoe zorgen we ervoor dat we in de toekomst allemaal hulp kunnen blijven ontvangen van de huisarts? Digitalisering speelt daarbij een cruciale rol. We spraken erover met een adviseur digitale zorg en een praktijkmanager die digitale triage implementeerde in de huisartsenpraktijk. Lees meer over 'Met digitale triage spelen we in op de behoefte van de patiënt'
Huisartsen zetten met digitale triage een grote stap richting toekomstbestendige zorg. Anouk Noordermeer-Leenhouwers, teamleider bij de huisartsenspoedpost van PrimaCura Huisartsenzorg Midden-Brabant, vertelt wat het voor de spoedpost en de patiënt betekent. Lees meer over Digitale triage als oplossing voor huisartsenspoedpost
Ouderenzorgorganisaties in Brabant testen digitale triage om huisartsen te helpen en ouderen sneller de juiste zorg te bieden. De een werkt met Arene, een online huisartsenpraktijk. De ander gebruikt een AI-tool die vragen analyseert en diagnoses voorstelt. De eerste resultaten zijn positief. Lees meer over Digitale triage helpt huisartsen en ouderen
Leernetwerk Digitale Zorg is een initiatief van Vliegwiel, een programma van Patiëntenfederatie Nederland
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.